4 elbusser i drift fra august 2019
Af økonomichef Ingerlise Kirkegaard
Som vi stolte kunne berette i midten af maj, tager Busselskabet endnu et skridt i retning af en grønnere kollektiv trafik, når vi sætter fire elbusser i drift fra august 2019.
Det er 4 stk. 12 m Volvo 7900 Electric busser, og de kommer alle sammen til at køre fra Station Syd på linje 13. De skal lades om natten på stationen og ude på linjen i løbet af dagen. Der vil blive opsat en ladestander med pantograf i Frydenlund-enden, hvor bussen skal lynlades. Ladeinfrastrukturen bliver leveret af ABB.
Lavgulvsbusser med velkendt indretning
Som langt størstedelen af den eksisterende vognpark er elbusserne lavgulvsbusser med tre dobbeltdøre for at sikre let og hurtig ud- og indstigning. Den forreste dør er indadgående, og de to bageste er skydedøre. Som resten af bussen er dørene også elektriske. Busserne har en god indretning med 35 siddepladser, hvor af 29 er fremadvendte. Desuden kommer der en flexzone til højre for midterdørene med plads til billetautomat og barnevogne/kørestole dvs. en indretning på linje med den, vi kender fra Solaris 14,56 m.
Grundig uddannelse af chauffører og mekanikere
Både chauffører og mekanikere vil blive grundigt uddannet. På nuværende tidspunkt forventer vi, at 12-16 særligt udvalgte og uddannede chauffører skal køre elbusser. Når vi kommer tættere på, vil det være muligt at ansøge om at blive elbuschauffører, men mere om det senere. For chaufførerne kommer uddannelsen til at bestå af en teoretisk og en praktisk del, ligesom de kommer til at være en del af den test, der skal være af busserne og ladeinfrastrukturen inden driftsstart.
Foto: Volvo Busser
På værkstedet vil Volvo uddanne et par mekanikere til at servicere og vedligeholde elbusserne. Herefter vil der ske intern sidemandsoplæring på værkstedet. Det er desuden planen, at Busselskabet på sigt skal uddannes til selv at varetage en del af serviceringen på ladeinfrastrukturen, men for det første år er der lavet en serviceaftale med ABB.
Også nyt for klargøringen og Driftscenteret
Også for klargøringen og Driftscentret sker der nyt. For selvom elbusser ikke skal tankes, så skal de stadig ren- og klargøres. Så klargøringspersonalet skal instrueres i, hvordan elbusserne køres og sættes til ladning. Driftscenteret vil få adgang til et overvågningssystem, der overvåger både bussen – primært batteriernes tilstand – og ladeinfrastrukturen.
Så der er meget nyt, der skal læres, og det glæder vi os til. Vi har set en masse uddannelsesmateriale og har haft mange drøftelser med Volvo og ABB om praktikken, men planer mv. bliver først rigtigt konkrete og håndgribelige i løbet af foråret 2019, når vi kommer tættere på levering og selvfølgelig endnu mere, når vi får busserne mellem hænderne.