Smartphones til chaufførerne

424 chauffører har nu en smartphone som arbejdstelefon

I skrivende stund har 424 chauffører fået skiftet deres gamle arbejdsmobil med trykknapper ud med en smartphone. Der er udleveringer hver uge og pt. forventes det, at alle chauffører har en smartphone inden udgangen af juni. Og jo før desto bedre. Når alle chauffører har fået en smartphone, kan vi for alvor få glæde af f.eks. appen ”BusRapp”, hvori chaufføren laver fejl- og skadesrapporter. Så vil alle chauffører kunne se, om der er indmeldt en fejl eller en skade på den bus, de skal ud at køre, og fejl- og skadesrapporter på papir kan helt afskaffes. Smartphonen gør det også lettere at melde fremmøde og sende fejlkoder, se opslag på hjemmesiden, sende beskeder til DC og modtage og sende mails. Desuden får man adgang til en mobilversion af CrewWeb og en række andre apps.

Vejleder Kim Andreasen deltager i alle telefonudleveringer. Kim har lavet de instruktionsvideoer, som ligger på hjemmesiden, så han er rigtig godt inde telefonens forskellige funktioner og kan svare på de spørgsmål, som mange kolleger naturligt nok har vedr. telefonen. Desuden kan han hjælpe med at betjene de testtelefoner, som er til rådighed i forbindelse med udleveringerne. Kim oplever, at kollegerne viser stor interesse for telefonen og er opsatte på at lære at bruge dens forskellige funktioner. ”Mange sidder også gerne efter udleveringen og leger lidt med telefonen og hjælper hinanden med forskellige ting,” siger Kim.

Chaufførreaktioner
Chauffør Eugen Valcea fik udleveret en smartphone i begyndelsen af april, og han er meget glad for den. Han roser appen ”Driftsinformation”, som han synes gør det let at melde fremmøde og indberette forsinkelser, optaget vogn mv. ”Alt i alt gør den nye telefon bare mit arbejde lettere”, siger Eugen.

Også chauffør Henrik René Olsen er glad for den nye telefon, som han glædede sig meget til at få. Henrik er ordblind og bruger en app kaldet Dictus Pro på sin private smartphone til at indtale tekst i sms’er og e-mails.  Han er derfor glad for at høre, at den funktion faktisk er indbygget i den nye arbejdstelefon. De steder i BusRapp, hvor man kan indtaste en tekst for f.eks. at forklare hændelsesforløbet ved et uheld, kan man klikke på et lille ikon med en mikrofon og derefter indtale den tekst, man gerne vil have med i rapporten. Det samme gør sig gældende for sms’er og mails.

Chauffør Gupreet Singh synes ganske enkelt, at det er ”genialt” at have fået en smartphone som arbejdstelefon. Det er noget, han længe har ventet på. Han har endnu ikke udfyldt rapporter i BusRapp, men han har set på appen og synes, det ser ret let ud og klart er bedre end rapporter på papir.

Der er naturligt nok også chauffører, som ikke er helt så entusiastiske omkring den nye arbejdstelefon. En af de chauffører, der kører som afløser, synes umiddelbart, at BusRapp virker lidt besværlig, men som han siger: ”Jeg kører jo kun bus ca. en gang om ugen, og bruger derfor ikke telefonen regelmæssigt”.

Det var desuden lidt en pludselig indskydelse, at han tilmeldte sig til en telefonudlevering, så han fik ikke set instruktionsvideoer eller læst skriftlige vejledninger vedr. telefonen. Chaufføren er dog meget opsat på, at blive mere dus med telefonen og med BusRapp: ”Jeg vil jo gerne kunne lave gode fejlrapporter,” siger han.

Erfaringer i DC, skadesadministrationen og på værkstedet
De data, som chaufføren indberetter i appen BusRapp opsamles i et system, som giver Driftscenteret, skadesadministrationen og værkstedet de oplysninger, de hver især i første omgang skal bruge i forbindelse med en skade eller en fejl på bussen. I alle tre afdelinger er man generelt glad for BusRapp, men det er noget, både chaufførerne og de selv lige skal vænne sig til at bruge. Leder af Driftscenteret John Pallesen siger, at DC meget gerne guider chaufførerne i at udfylde en rapport. Han understreger betydningen af, at chaufføren får taget et billede og lagt ved rapporten, så DC kan vurdere, om bussen skal hentes hjem. ”Det er en kæmpe hjælp, hvis chaufføren både vedlægger et billede, som er taget tæt på skaden og et, som er taget på afstand, så vi kan se, hvor på bussen, skaden er,” siger John. Desuden er det vigtigt, at chaufførerne ikke opretter en ny rapport, hvis han/hun vil tilføje noget til en allerede indmeldt skade. I stedet skal chaufføren ringe til DC og bede dem gøre rapporten tilgængelig som en kladde i BusRapp igen.

”På den korte bane giver BusRapp lidt mere arbejde på værkstedet”, siger værkstedsleder Poul Jørgensen, men han tror, det vil udjævne sig henad vejen, når alle bliver mere dus med at bruge systemet. Alt i alt synes han, at det er rigtig godt værktøj, som gør det lettere at planlægge arbejdsopgaverne på værkstedet. Med BusRapp undgår man desuden, at fejlrapporter bliver væk i bussen. På værkstedet vil man gerne slå et slag for, at chaufførerne lige får tjekket, om en fejl/skade, de finder på bussen, allerede er indmeldt, så der ikke laves flere rapporter om det samme.

Hos Ole Henriksen og Ann-Britt Lindskjold Svanholm, som tager sig af skader i forhold til modparter og forsikring, er man også glad for det nye system. Det har krævet tilvænning, men nu synes de, at det er en klar forbedring. De glæder sig til, at alle chauffører har fået adgang til systemet, og skadesanmeldelser på papir kan afskaffes. ”Fordi vi får indmeldinger om skader langt hurtigere, end når chaufførerne skal udfylde en rapport på papir, har vi typisk allerede kendskab til den, når vi bliver kontaktet af en modpart,” siger Ann-Britt og tilføjer: ”Det gør processen langt mere smidig og professionel”.

Kom og få en smartphone!
Der udleveres smartphones stort set hver uge. Hvis du som chauffør stadig mangler at få en ny telefon, så hold øje med infoskærmene vedr. tidspunkter for udleveringer og tilmeld dig hurtigst muligt!