Solaris elbusser: De første chaufførerfaringer

Hen over sommeren fik AarBus leveret 29 elbusser fra Solaris. 20 af dem er nu i drift og resten forventes at komme ud at køre i slutningen af oktober. Men hvordan er det så at køre de nye busser? Det har vi spurgt 6 chauffører om, som alle efterhånden har en del erfaring med busserne.

De 6 chauffører er enige om, at elbusserne fra Solaris kører godt, og de fremhæver bl.a., at de større batterier i 12-meter busserne giver en god rækkevidde. Alle bemærker desuden, at busserne er dejligt støjsvage, og at det altid er rart med nyt materiel.

Nogle af chaufførerne ærgrer sig over, at det ikke at muligt at stille på temperaturen ved passagererne, og de synes, det er lidt svært at styre varmen ved chaufførpladsen. HR-chef Bjarne Larsen oplyser, at der netop er udsendt en skriftlig vejledning i temperaturstyring ved chaufførpladsen i de nye busser, for det er lidt anderledes end i de øvrige busser. Vejledningen er tilgængelig i chaufførstuerne. Værkstedet oplyser, at temperaturen ved passagerne skifter mellem et sommer- og et vinterprogram, hvor temperaturen er hhv. 18 og 22 grader.

 

Flere af chaufførerne bemærker, at Solaris elbusserne ikke reagerer så hurtigt, når man træder på speederen ved opstart i fx et lyskryds. Værkstedet oplyser, at det er korrekt, at der er en lille forsinkelse. En enkelt chauffør synes, at 18-meter bussen er sværere at bremse ned end dieselbusserne, hvis der sker noget pludseligt, mens en anden synes det er let at køre passagervenligt i dem, fordi de starter og bremser jævnt.

Alt i alt siger chaufførerne samstemmende, at de er glade for at køre i de nye Solaris elbusser, og at de fleste af de irritationsmomenter og udfordringer, de oplever, primært handler om, at man lige skal vænne sig til at køre i dem.

De 6 chauffører har kun fået positive tilbagemeldinger på Solaris elbusserne fra passagererne, som generelt gerne vil have flere elbusser i bybilledet i Aarhus.