Disse ting skal du være særligt opmærksom på.
Forbikørsler er den type klager, AarBus modtager allerflest af.
Her i den mørke tid, kan det være ekstra svært at se, om der står kunder ved stoppestederne – specielt hvis de har mere fokus på deres mobiltelefon end på bussen. Med uddelingen af reflekser har Midttrafik siden begyndelsen af oktober opfordret kunder til at gøre sig synlige ved stoppestederne, og der kører også pt. speak i bussen om det.
Der er dog andet end kundernes manglende synlighed, der kan gøre, at man kommer til at køre forbi dem.
For at undgå forbikørsler skal du derfor også være opmærksom på flg.:
- Hvis du ikke kan køre bussen helt frem i buslommen, fordi der holder flere busser, så tjek inden du kører, om der er kunder, der skal med din bus, men som ikke kan se den.
- Er der stoppesteder, der midlertidigt skal betjenes, eller nedlagte stoppesteder, hvor der måske alligevel står kunder? Husk at læse opslag på hjemmesiden! Som udgangspunkt, skal du ikke tage kunder med fra nedlagte stoppesteder – men der kan være situationer, hvis man skal udvise conduite.
- Virker destinationsskiltet, så kunderne kan se, at det er deres bus, der kommer, og at de derfor skal gøre sig synlige?
- Undersøg, om personer ved stoppesteder, som er optaget af at se på deres mobiltelefon, skal med din bus.
GENERELT GÆLDER DEN REGEL, AT DU HELLERE SKAL STOPPE EN GANG FOR MEGET END EN GANG FOR LIDT!