Arkiver

Undersøgelse vedr. oprettelse af aften/nat-turnus

Vi har en del chauffører, som er meget glade for at køre natbusser, og en række chauffører, som gerne vil slippe for dem. Derfor har vi sammen med tillidsrepræsentanterne lavet et bud på, hvordan en A/N turnus kan komme til at se ud, og hvilken betydning det vil have for øvrige turnusser, hvis en sådan turnus  oprettes. Det kan du læse om længere nede på siden.

Giv os din mening
Vi vil gerne have et indblik i, om chaufførerne, ser positivt på den beskrevne turnusopsætning, og hvilken turnus man ville søge, hvis den nye opsætning blev indført.

Vi vil derfor bede dig udfylde DETTE SPØRGESKEMA, når du har læst nedenstående.
Sidste frist for besvarelse er onsdag den 13. marts.

Aften/nat-turnus
A/N-turnusserne vil komme til at bestå af 12 pladser på Syd, 6 pladser på Nord og 6 pladser på Vest. Se turnusoversigter HER

Nogle af natbusserne vil være rådigheder, hvor man ligesom i dag enten vil få en natbus eller en aftenvagt.

Alle, der kører A/N, vil have fri alle søndage, hver anden mandag og hver anden lørdag. Det betyder, at der kun er en fridag hver anden uge, som vil skifte på dagene mandag til torsdag. Som udgangspunkt vil man kunne få sin sommerferie i 6 ugers planen, da der ikke er natbusser i den periode. Hvis det ikke ønskes, vil man få aftenvagter alle dage i den periode.

Betydning for resterende turnusser
På rene A-hold vil der ligge enkelte natbusrådigheder, men fortsat efter gældende regler, så der maksimalt kan køres natbus i gennemsnit hver 12. uge

På E/A og A vil der kunne komme en natbus i forbindelse med de særlige perioder, hvor Midttrafik øger natbuskørslen f.eks. i forbindelse med jul/nytår.

Alle andre turnushold (M, M/E, E, delt og rammeturnusser) vil ikke have indlagt natbusser, hverken faste vagter, rådigheder eller natbusser i særlige perioder.

Vil du køre Smukfestkørsel i år?

Vi skal bruge 35-40 chauffører til Smukfestkørsel den 7. – 11. august 2024. Er du en af dem?

AarBus skal igen i år varetage buskørslen mellem Skanderborg og Aarhus i forbindelse med Smukfest i Skanderborg.

Vi skal bruge 35-40 chauffører og 16 busser til opgaven onsdag til lørdag den 7.-10. august og en del færre søndag den 11. august. Vi skal køre linje 300S mellem Smukfestområdet og Aarhus Rutebilstation. Vi skal ikke billettere på kørslen, og AarBus vil sørge for instruktion, indøvelse mv.

Vagterne bliver som nedenfor:

ANSØGNING
Vi vil meget gerne have tilbagemeldinger på hvilke chauffører i AarBus, der ønsker at køre Smukfestkørsel i 2024. Du må også gerne ansøge, selvom du står til ferie i uge 32. Vi vil så i samarbejde med dig finde en anden uge at holde ferien i.

Ansøgning sker via et elektronisk ansøgningsskema. For at få adgang til det elektroniske ansøgningsskema skal du taste dit chaufførnummer i boksen herunder og trykke på knappen under denne.

Du vil så modtage en e-mail på din arbejdsmail på tjenestemobilen med et link til skemaet. Det sker for at sikre, at skemaet udfyldes af den rette chauffør.

Hvis du gerne vil udfylde skemaet fra en computer, kan du videresende mailen med linket til din private mailadresse.

Det er også muligt at udfylde et ansøgningsskema på papir og aflevere det i postkassen i chaufførstuerne. Det kan du downloade og printe HER.

Udfyld ansøgningsskemaet med dine ønsker – gerne hurtigst muligt og senest mandag den 25. marts 2024. 

Af hensyn til planlægning, instruktion, stabilitet mv. vil vi gerne have så mange som muligt til at køre alle 4 eller 5 dage.

BETINGELSER OG AFLØNNING
Når vi i begyndelsen af juni er færdige med planlægningen, vil vi sende besked ud til alle, der får tildelt Smukfestkørsel i 2024.

Bemærk: Hvis man bliver valgt til at køre Smukfest 2024, accepterer man, at der vil kunne ske omlægning af fridag i uge 32 (da Smukfest afvikles onsdag til søndag) under hensyntagen til max 5 arbejdsdage i træk samt hviletidsregler.

Med hensyn til aflønning tages der dag for dag stilling til ens ordinære vagt contra ens Smukfest-vagt, og man aflønnes så for den vagt, der udløser den største udbetaling.

Ved spørgsmål omkring Smukfestkørslen skriv gerne til planlaegning@aarbus.dk

Vi ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Planafdelingen

Vinterløbene 2024

Motion, fællesskab og frisk luft!

Aarhus Motions vinterløb kan være dit startskud til at komme godt i gang efter et langt og mørkt efterår og bevare motivationen for at holde formen vedlige hen over vinteren.

Vinterløbene består af 4 selvstændige løb, hvor man selv vælger hvor mange løb, man vil deltage i og hvilken distance, man vil løbe i hvert løb. Alle kan deltage uanset niveau!

De første tre løb byder på distancer på 5 km og 10 km, mens du også kan prøve kræfter med en 15 km rute til det vinterløbet Eskelund.

LØBEDATOER OG -LOKATIONER
21. januar: Ceres Park
4. februar: Hermans, Tivoli Friheden
3. marts: Moesgaard Strand
17. marts: Eskelund

AARBUS T-SHIRT
Medarbejdere i AarBus, som deltager i et eller flere vinterløb, kan få en flot AarBus løbe-T-shirt.

Aarhus Motion giver desuden en T-shirt til de første 1250 personer, der tilmelder sig alle fire løb.

TILMELD DIG
Hvis du ønsker at deltage i et eller flere af løbene, skal du kontakte Karen på kv@aarbus.dk eller 4191 6058 med oplysning om flg.:

  • Dit navn
  • Hvilke datoer, du deltager
  • Hvilken distance, du vil løbe i de enkelte løb
  • Din T-shirt størrelse

Hvis du vil deltage i vinterløbet i januar eller i alle 4 løb, skal du tilmelde dig hos Karen senest den 21. december. Ellers skal tilmelding ske løbende og senest på flg. tidspunkter:

Hermans, Tivoli Friheden: Tilmelding senest 12. januar
Moesgaard Strand: Tilmelding senest 9. februar
Eskelund: Tilmelding senest 23. februar.

DELTAGERGEBYR – OBS!
AarBus betaler med glæde deltagergebyret, men har du tilmeldt dig et løb, vil det blive trukket i din løn, hvis du alligevel ikke deltager. Finder du en kollega, som kan afløse dig, bliver det betragtet som deltagelse.

MERE INFORMATION
Læs om ruter mv. på Aarhus Motions hjemmeside HER

Midttrafiks Bedste Busselskab 2023/2024

Så er det atter tid til en måling af busselskabernes indsats for at få glade og tilfredse kunder i busserne.

Perioden for dataindsamlingen er ændret i år og foregår nu løbende i 4. kvartal 2023 og 1. kvartal 2024.

AarBus deler Midttrafiks fokus på kundeservice, og vi bakker naturligvis 100% op om undersøgelsen.


SÅDAN FOREGÅR MÅLINGEN
Kunderne skal svare på flg. 7 spørgsmål på en skala fra 1-7, hvor 1 er ”Meget utilfreds”, 4 er ”Både og” og 7 er ”Meget tilfreds”:

  1. Hvor tilfreds er du med den bus, du sidder i lige nu?
  2. Hvor tilfreds er du med chaufførens kørsel i denne bus?
  3. Hvor tilfreds er du med komforten i denne bus?
  4. Hvor tilfreds er du med bussens indvendige rengøring og vedligeholdelse?
  5. Hvor tilfreds er du med bussens udvendige rengøring og vedligeholdelse?
  6. Hvor tilfreds er med chaufførens fremtræden over for kunderne i denne bus?
  7. Hvor tilfreds er du med støj fra bussen?

Dataindsamlingen gennemføres som personlige interviews ombord på busserne.


VURDERING I ØVRIGT

Kundernes tilfredshed vil udgøre hovedelementet i kåringen, men følgende parametre indgår også:

  • Andelen af kundeklager betjening af mobil enhed, chaufførens kørsel, chaufførens adfærd og rygning.
  • Det gennemsnitlige antal af kvalitetsbrister pr. kvalitetskontrol.


TO KÅRINGSPULJER
Der arbejdes også denne gang med to kåringspuljer afhængig af andelen af køreplantimer. AarBus har mulighed for at blive kåret i begge puljer.


PRÆMIER
Der uddeles præmier til 1, 2. og 3. pladsen i begge puljer. Der er 150.000 kr. til busselskabet med den højeste tilfredshedscore, mens 2. og 3. pladsen modtager henholdsvis 50.000 kr. og 25.000 kr.


KÅRING FOR HØJESTE TILFREDSHED MED CHAUFFØRENS KØRSEL OG SERVICE
Igen i år udbetaler Midttrafik en præmie til de busselskaber, der har den højeste tilfredshed med chaufførens service og kørsel. Præmien er på mellem 10.000 og 50.000 kr. afhængig af antallet af chauffører i de pågældende busselskaber.


MERE INFORMATION
Læs mere om tilfredshedsmålingen på Midttrafiks ChaufførNet HER.