AarBus har et vinterberedskab, som skal sikre, at ingen busser kører ud fra stationerne med forrude og spejle, der er iset til. Dette skal dog ikke klares ved, at bussen står i tomgang i lang tid inden udkørsel, det giver nemlig ikke meget varme i bussen. Så derfor er der fokus på, at få gang i oliefyret, når det er nødvendigt.
Det gør Klargøringen
Hvis Klargøringen vurderer, at vejrsituationen kræver det, vil de starte oliefyret i busserne mellem 30 – 40 minutter før bussens planlagte udkørsel, således at kølevandet opnår en temperatur på 55 grader. Klargøringen følger her de udkørselslister, de har.
Det er nødvendigt med en konkret vurdering af vejrsituationen på de enkelte stationer, da forholdene er meget forskellige. Er Klargøringen i tvivl, så starter de hellere proceduren vedr. oliefyret en gang for meget end en gang for lidt.
Det gør Værkstedet
I vintermånederne kontrollerer værkstedet alle oliefyr. Støder man som chauffør på et oliefyr, der ikke fungerer, skal der ske fejlmelding på normal vis. Desuden sikrer værkstedet, at alle busser kører med dæk, som minimum har 8-10 mm mønster.
Det kan chaufføren gøre
Klargøringen vil i forbindelse med opstart af vinterberedskabet opstille udstyr, som chaufføren kan anvende på vinduer/spejle, hvis de ikke er tilstrækkeligt renset for is, efter første omgang afisning. Dette udstyr vil være placeret umiddelbart uden for udkørslen fra Klargøringshallen på station Vest og Nord. På station Syd vil udstyret være placeret lige inden for indgangen til opstillingshallen – i begge ender.